Min väg mot mindfullness

Min väg mot mindfullness

Jag har så länge jag minns haft mycket stress, ångest och prestationsproblem. Jag har även haft depression, den hade jag nog ganska länge, som jag gick i terapi för nu under våren 2018. Nu är jag nästan återställd vad gäller depression men har en del stress och ångest att jobba på.

Jag läser en del om ämnet för att hitta hjälp och tips för att bli mer harmonisk som människa, mor och maka. Den kolla jag haft utan tvekan störst hjälp utav är stresspodden, en podd där dem helt enkelt pratar om stress, orsaker, påverkan och åtgärder. Dem går in på keminivå, förklarar tydligt och ger mycket inspiration till att själv börja jobba med sin stress. Nedan listar jag några av mina knep för mer harmoni och mindfulness.

Ensamtid i trädgården.
Att få gå ut i trädgården helt ensam, njuta av att det växer, pyssla om mina odlingar eller kanske skörda för att äta medan jag går där eller till middagen. Jag njuter till fullo oavsett om jag fotar blommor för att lägga ut på Instagram eller om jag gräver en ny bädd för årets kålodling, att bara få vara i nuet. Jag älskar känslan av att odla min egen mat, nyttig mat utan gifter som jag kan ge mina barn. Att vara mer självförsörjande och mindre beroende av industriproducerad mat som jag bara kan påverka lite grann ligger mig varmt om hjärtat. Jag vill kunna styra hur vår mat är framtagen. Jag älskar att se saker växa!

Mys med djuren
Att klappa och mysa med djur, även vänlig beröring andra människor, frigör oxytocin i kroppen som är ett ”må-bra-hormon”. Oxytocin motverkar kortisol som är ett stresshormon. Det märker jag av så väldigt tydligt när jag sitter hos mina kaniner, katter eller höns. Katterna är extremt kärvänliga, så dem klappar man så väldigt mycket varje dag. Kaninerna är olika sociala men bara att sitta intill dem och se dem skutta runt samt kanske lite kontakt med mig ger så otroligt mycket lycka. Hönsen anser att jag är läskig och bara är ute efter att fånga dem när dem rymt, vi har inte brytt oss om att göra dem handtama, men dem har inget emot att jag är där mitt bland dem. Jag sitter gärna i hönsgården och betraktar dem, kastar ut lite mat och bara lyssnar på deras ljud. Jag älskar verkligen alla mina djur!

Titta på de små detaljerna
När jag exempelvis går kvällsrundan och matar alla djur samt stänger in hönsen för kvällen så försöker jag alltid att faktiskt titta på allt runt mig. Att se på trädens löv, svamparna i skogskanten, fåglarna på himlen eller dimman som sveper in över ängen medan jag går den korta promenaden bort till ängen. Ibland inspirerar det till att ta lite foton men oftast så ger det mig mest ro i själen. Jag mår verkligen bäst av att vara i naturen men då måste man också se den.

Stanna i nuet
Det hjälper tyvärr inte att mysa med djuren eller titta på trädens svajande om man samtidigt går och funderar på annat konstant. Du får inte hängt tvätten snabbare för att du stressar över den medan du matar dina djur eller nattar dina barn. Ta en sak i taget och lägg undan tankarna. Detta kämpar jag med, har mycket kvar att förbättra men jag försöker i alla fall.

Andning
Jag fick direktiv om andningsövning när jag gick första gången till en arbetsterapeut för min stress. Övningen var att enbart andas genom näsan, både inandning och utandning ska ta ca fyra sekunder vardera, man ska verkligen gå in för det och släppa allt. Och sitta så helt avslappnat i ungefär två minuter. För mig blev det en stund för att verkligen gå in i mig själv och meditera under tiden jag gör övningen. Detta skulle jag dock göra gärna två gånger om dagen, ett förslag var medan man kör bil men det blev fel i mitt huvud, jag kan inte köra bil och meditera samtidigt. Men sedan hittade jag ett till sätt att andas som mindfulness, inte riktigt lika noga med sekunderna och inte gå in i mig själv som i meditation. Utan mer bara långsamt tänka på andetagen, in och ut, släppa alla tankar och känna hur kroppen blir lättare. Lugnare. Avslappnad. Men ändå fullt medveten vilket gör att jag kan göra detta medan jag kör bil. Jag använder båda så ofta jag kommer ihåg och kan. Meditationen avlägsnar stressen mer på djupet så den använder jag och det till exempel varit extra stressigt på jobbet och jag har en rast. Då avsätter jag alltid en stund av rasten till meditation. Och att andas fokuserat och släppa spänningarna det gör jag närhelst jag kommer att tänka på det, i bilen, emellan kunder på jobbet, medan jag rensar ogräs eller som nu medan jag skriver detta inlägg.

Jag hoppas att något av dessa tips kan vara till nytta för dig så som dem är för mig.

Kram Sandra

 

Detta inlägg har en kommentar

  1. Jäklar du vilken resa du gjort. Av någon anledning blir jag nästan chockad över att läsa dessa ord <3 hoppas du är stolt över dig själv, för det känns verkligen som att du börjar se dig själv <3

Lämna ett svar

×
×

Kundvagn